Upravljanje otpadnom električnom i elektronskom opremom
Puna transpozicija direktiva koje regulišu upravljanje otpadnom električnom i elektronskom opremom u zakonodavstvo Srbije bila je tema radionice koju je PLAC III projekat održao u četvrtak, 15. aprila 2021.
Pravne tekovine EU u toj oblasti – Direktiva 2012/19/EU o otpadnoj električnoj i elektronskoj opremi (WEEE) i RoHS Direktiva 2011/65/EU o ograničenju upotrebe određenih opasnih supstanci u električnoj i elektronskoj opremi – delimično su prenete u srpski zakonodavni sistem, kroz Pravilnik br.99/10. U Pravilnik su, međutim, preneti samo članovi koji su isti kao i ranije verzije dve Direktive, iz 2002. godine. Odredbe RoHS direktive odnose se na elektronsku i električnu opremu (EEE) plasiranu na tržište EU nezavisno od toga da li dolazi iz zemalja članica ili trećih zemalja. Stoga je važno da Srbija, kao zemlja kandidat za članstvo u EU, transponuje tu Direktivu zajedno sa WEEE direktivom.
PLAC III projekat pružio je ekspertsku podršku Ministarstvu zaštite životne sredine u tome. Eksperti Jon Nae Mušetoj i Vladica Čudić predstavili su na radionici EU zakonodavstvo i ciljeve koje je postavila Unija, kao i rezultate svog rada. Od 2018. godine, opseg WEEE direktive je postao otvoren i ona se primenjuje na svu opremu koja se pokreće na struju i svu koja u sebi sadrži elektroniku. Direktiva propisuje odvojeno sakupljanje tog tipa otpada i utvrđuje godišnje ciljeve sakupljanja: minimum 65 odsto prosečne težine otpada koji je dospeo na tržište EU u prethodne tri godine ili minimum 85 odsto otpada sakupljenog na teritoriji pojedinačne države članice. Ciljevi za oporavak i reciklažu se kreću od 55 do 85 odsto, u zavisnosti od kategorije otpada. Direktiva primenjuje princip proširene odgovornosti proizvođača i propisuje da države članice moraju da uspostave registraciono telo koje će popisati sve proizvođače EEE.
Analiza usaglašenosti domaćeg zakonodavstva pokazala je da je od 248 obaveza definisanih Direktivom, Srbija prenela 115, delimično prenela 30, a 103 tek treba da prenese. Preporuke eksperata su, između ostalog, da se izmeni Zakon o upravljanju otpadom, izmene ciljevi sakupljanja i podeli odgovornost za njihovo postizanje, osnuje registraciono telo, definiše ko je odgovoran za kampanju informisanja javnosti.
RoHS direktiva zabranjuje upotrebu 10 opasnih supstanci o kojima se mora voditi računa kada je u pitanju elektronski i električni otpad, među kojima su živa, nikl, kadmijum. Ta direktiva je u zakonodavstvu Srbije vrlo malo zastupljena, rekla je ekspertkinja Vladica Čudić. Kako je naveo Mušetoj, odredbe te direktive moraju da budu u celosti transponovane u nacionalno zakonodavstvo.
U diskusiji sa predstavnicima Ministarstva, Pokrajinskog sekretarijata za urbanizam i zaštitu životne sredine i operatera, istaknuto je da nedostaje kampanja podizanja svesti javnosti o pravilnom odlaganju elektronskog otpada.
Relevantno EU zakonodavstvo:
Foto galerija
Najnovije
Obaveštenje
9. april 2024.
Objavljena četvrta projektna brošura
29. mart 2024.
Održan poslednji sastanak Upravnog odbora projekta
28. mart 2024.
Pregovaračka poglavlja
- Poglavlje 1: Slobodno kretanje roba
- Poglavlje 3: Pravo poslovnog nastanjivanja i sloboda pružanja usluga
- Poglavlje 8: Konkurencija
- Poglavlje 9: Finansijske usluge
- Poglavlje 10: Informaciono društvo i mediji
- Poglavlje 11: Poljoprivreda i ruralni razvoj
- Poglavlje 12: Bezbednost hrane, veterinarska i fitosanitarna politika
- Poglavlje 13: Ribarstvo
- Poglavlje 15: Energetika
- Poglavlje 16: Porezi
- Poglavlje 27: Životna sredina
- Poglavlje 28: Zaštita potrošača i zaštita zdravlja
- Poglavlje 32: Finansijski nadzor
- Poglavlje 33: Finansijske i budžetske odredbe