Razvoj savremenih, dostupnih i pouzdanih poštanskih usluga zahteva jasne politike, ali i aktivno uključivanje svih koji u tom sistemu učestvuju. Upravo takvim inkluzivnim i partnerskim pristupom, uz stručnu i tehničku podršku PLAC IV projekta, izrađen je „Program razvoja poštanskih usluga u Republici Srbiji za period 2026-2030“, kao ključni dokument javne politike u procesu implementacije regulative u ovoj oblasti, usklađene sa pravom Evropske unije.
U okviru tekuće javne rasprave o ovom planskom dokumentu, uz podršku PLAC IV projekta, 11. decembra 2025. godine u Ministarstvu informisanja i telekomunikacija Republike Srbije održan je okrugli sto posvećen prezentaciji Predloga programa razvoja poštanskih usluga (Program razvoja), koji je okupio predstavnike nadležnih institucija, regulatornog tela, javnog i privatnih poštanskih operatera, kao i drugih relevantnih aktera u ovom sektoru.
U uvodnom obraćanju, Matijaš Logar, vođa tima PLAC IV projekta, istakao je da je predlog Programa razvoja izrađen kao rezultat tehničke saradnje PLAC IV projekta sa Ministarstvom informisanja i telekomunikacija, uz aktivno učešće drugih relevantnih aktera u sektoru. Ova podrška predstavlja važan deo šireg angažmana projekta u procesu harmonizacije, odnosno implementacije regulative usklađene sa pravom EU, u okviru pregovaračkog Poglavlja 3: Pravo poslovnog nastanjivanja i sloboda pružanja usluga. Novi Program, zajedno sa pratećim akcionim planom, ima za cilj razvoj konkurentnog, modernog i održivog poštanskog tržišta u Srbiji, njegovu postepenu integraciju sa jedinstvenim evropskim tržištem, kao i očuvanje dostupnosti i kvaliteta univerzalne poštanske usluge u skladu sa EU direktivama i preporukama Univerzalnog poštanskog saveza.
Dr Katarina Tomašević, pomoćnica ministra za elektronske komunikacije i poštanski saobraćaj, je u uvodu podsetila je da je 2025. godina bila izuzetno važna za sektor poštanskih usluga, budući da je u martu usvojen novi Zakon o poštanskim uslugama. Kako je istakla, zahvaljujući stručnoj podršci PLAC projekta tokom prethodnih faza harmonizacije, poštanski sektor se prema poslednjem izveštaju Evropske unije o napretku smatra jednim od najusaglašenijih sa pravnim okvirom EU.
FOKUS NA GRAĐANE, PRIVREDU I NOVE TEHNOLOGIJE
Predlog Programa razvoja predstavila je Estera Rakić, ekspert PLAC IV projekta koja je pružila tehničku podršku korisničkim institucijama u njegovoj izradi. Ona je naglasila da je poštansko tržište u Srbiji već visoko razvijeno i inovativno, uz snažan fokus privatnih operatora na paketski sektor, dok Program razvoja postavlja opšti cilj da poštansko tržište odgovori rastućim potrebama građana i privrede.
Dokument definiše tri posebna cilja: unapređenje univerzalne poštanske usluge kao temelja digitalne i inkluzivne infrastrukture, uspostavljanje podsticajnog poslovnog okruženja za više od 40 aktivnih privatnih operatora, kao i uvođenje novih tehnologija i inovacija u poštanski saobraćaj. Kao optimalno rešenje prepoznata je fazna liberalizacija tržišta poštanskih usluga, koja omogućava praćenje efekata reformi i prilagođavanje regulatornog okvira u hodu.
Jedna od novina koje su posebno privukle pažnju učesnika jeste to što Program razvoja prepoznaje potencijal primene veštačke inteligencije u poštanskoj industriji, kao i potrebu za jačanjem sajber bezbednosti usled sve veće digitalizacije sektora. Poseban akcenat stavljen je i na modernizaciju tzv. usluge isporuke „poslednje milje“ (dostave do konačne adrese, najveći trošak – često i do 50% ukupnih troškova dostave i najveći logistički izazov), uključujući razvoj paketomata i „out-of-home“ (van-kućna dostava) rešenja, koja danas čine i do polovine ukupnog obima poslovanja poštanskim uslugama.
U diskusiji su učestvovali predstavnici Regulatorne agencije za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL), Pošte Srbije i jedan broj privatnih poštanskih operatora. Ukazano je na nezaustavljiv pad pismonosnih usluga i snažan rast paketskog sektora, uz procene da će se do 2033. godine broj pisama i paketa izjednačiti. Istaknuta je i važna uloga poštanske infrastrukture Pošte Srbije, kao jedinog javnog operatera, u razvoju e-trgovine i eUprave, posebno imajući u vidu mrežu od gotovo 586 pošta širom Srbije.
Predstavnici privatnih operatora ocenili su da je Predlog programa razvoja realan i uravnotežen, te da u velikoj meri prati njihove strateške pravce, naročito u oblasti digitalizacije i primene novih tehnologija.
Otvorena javna rasprava
Predlog programa razvoja poštanskih usluga trenutno se nalazi u postupku javne rasprave na portalu eKonsultacije, koja je otvorena do 25. decembra 2025. godine, sa ciljem da se stručna javnost upozna sa njim i da predlagač sakupi moguće predloge za dalje unapređenje dokumenta: https://ekonsultacije.gov.rs/topicOfDiscussionPage/487/4 .








