Poglavlje 27: utvrđivanje normi emisije ugljen-dioksida za putnička i laka komercijalna vozila
PLAC III projekat pružio je podršku Agenciji za bezbednost saobraćaja u usaglašavanju nacionalnog zakonodavstva sa pravnim tekovinama EU koje se odnose na ograničavanje emisija ugljen-dioksida za nove putničke automobile i laka komercijalna vozila
Srbija je u decembru 2021. godine otvorila Pregovaračko poglavlje 27, koje je po novoj Metodologiji proširenja EU, deo Klastera 4. Prema izveštaju Evropske komisije za 2022. godinu, Srbija treba da uloži značajne napore u usaglašavanju zakonodavstva o klimatskim promenama sa tekovinama Unije, a posebno da započne prenošenje Uredbe 2019/631 o utvrđivanju standardnih vrednosti emisija CO2 za nove putničke automobile i laka komercijalna vozila (putnička vozila i kombiji). Takođe i da razvije sistem nadzora i izveštavanja kada se radi o novoregistrovanim vozilima.
Uredba (EU) 2019/631, usvojena 2019. godine u sklopu klimatske akcije Unije, pruža jasan put za smanjenje emisija CO2 iz sektora drumskog saobraćaja i pomaže da se ubrza transformacija čitavog transportnog sektora ka nultim emisijama. Primena novih klimatskih ciljeva EU započela je 2020. godine i prosečna emisija ugljen-dioksida iz novih putničkih automobila registrovanih u Evropi smanjena je za 12 odsto u odnosu na prethodnu godinu, a udeo električnih automobila se utrostručio.
U Srbiji, uz pomoć prethodnog PLAC projekta, 2016. godine je izrađen Nacrt Pravilnika o izveštavanju o emisiji CO2 iz novih putničkih automobila i lakih komercijalnih vozila. Zakon o klimatskim promenama usvojen je 2021. godine, ali ne pruža zakonsku osnovu za prenošenje nove Uredbe. Stoga je bila neophodna podrška u analizi postojećeg zakonodavstva i preporukama za transpoziciju.
Projektni ekspert Vladimir Momčilović predstavio je rezultate na radionici održanoj 28. septembra u Beogradu. Momćilović je predstavio predlog izmena i dopuna Zakona o klimatskim promenama koje su neophodne da se postigne uvođenje obaveze izveštavanja o emisijama CO2 motornih vozila. Izmene predviđaju uvođenje obaveze dostupnosti podataka o ekonomičnosti potrošnje goriva i emisijama CO2 iz novih putničkih vozila, kako bi potrošači bili informisani pri kupovini ili uzimanju na lizing tih vozila. Podatke je obavezan da dostavi dobavljač, a za sakupljanje podataka i pripremu godišnjih izveštaja o emisijama CO2 novih motornih vozila nadležna je Agencija za bezbednost saobraćaja.
Momčilović je predstavio i predloge dva podzakonska akta – Pravilnika o izveštaju o emisijama CO2 novih motornih vozila vrste M1 i N1 (nova putnička i nova laka komercijalna vozila), kao i odgovarajućeg pravilnika koji se odnosi na vozila vrste N2 i N3, odnosno srednja i teška teretna vozila.
Radionici su prisustvovali predstavnici Agencije za bezbednost saobraćaja, Ministarstva zaštite životne sredine i više uvoznika i distributera motornih vozila.
Relevantno zakonodavstvo EU:
- Uredba 2019/631 o utvrđivanju standardnih vrednosti emisija CO2 za nove putničke automobile i laka komercijalna vozila
Foto galerija
Najnovije
Obaveštenje
9. april 2024.
Objavljena četvrta projektna brošura
29. mart 2024.
Održan poslednji sastanak Upravnog odbora projekta
28. mart 2024.
Pregovaračka poglavlja
- Poglavlje 1: Slobodno kretanje roba
- Poglavlje 3: Pravo poslovnog nastanjivanja i sloboda pružanja usluga
- Poglavlje 8: Konkurencija
- Poglavlje 9: Finansijske usluge
- Poglavlje 10: Informaciono društvo i mediji
- Poglavlje 11: Poljoprivreda i ruralni razvoj
- Poglavlje 12: Bezbednost hrane, veterinarska i fitosanitarna politika
- Poglavlje 13: Ribarstvo
- Poglavlje 15: Energetika
- Poglavlje 16: Porezi
- Poglavlje 27: Životna sredina
- Poglavlje 28: Zaštita potrošača i zaštita zdravlja
- Poglavlje 32: Finansijski nadzor
- Poglavlje 33: Finansijske i budžetske odredbe