Poglavlje 15: Mehanizmi podrške za korišćenje obnovljivih izvora energije
U okviru aktivnosti u oblastima iz Pregovaračkog poglavlja 15, PLAC III projekat pružio je podršku Agenciji za energetiku Republike Srbije u harmonizaciji zakonodavstva o obnovljivim izvorima energije sa pravnim tekovinama EU – u uspostavljanju mehanizama kojima će se omogućiti njihovo veće korišćenje.
Revidirana Direktiva 2018/2001 o obnovljivim izvorima energije predviđa kompetitivne procedure (kao što su tržišne premije) kao standardne direktne insrumente za dodelu podrške proizvodnji struje iz obnovljivih izvora energije, dozvoljavajući korišćenje tarifa za dostavu energije samo u slučaju malih postrojenja. Takav pristup u skladu je sa Smernicama Evropske komisije o državnoj pomoći za zaštitu životne sredine i energije kao i Smernicama za šeme podrške obnovljivim izvorima.
U Srbiji, najnoviji izveštaj o sprovođenju Akcionog plana za period 2018–2019 Ministarstva rudarstva i energetike pokazuje da, iako je zabeležen stalan rast u izgradnji novih kapaciteta za proizvodnju struje iz obnovljivih izvora energije, planirane količine nisu dostignute (obnovljivi izvori činili su 21,44 odsto bruto finalne potrošnje energije, dok je planirano 25,6 odsto). To je daleko ispod postavljenog cilja od 27 odsto za 2020. godinu. Evropska komisija u poslednjem izveštaju ukazuje da je postignut napredak u transponovanju pravnih tekovina, ali da Srbija zaostaje na putu ka postavljenom cilju i da treba da pojača napore za prelazak sa podsticajnih mera na šemu zasnovanu na aukcijama. Sa svoje strane, Sekretarijat Energetske zajednice u svom izveštaju preporučuje da Srbija kao prioritet postavi usvajanje neophodnog zakonodavnog i regulatornog okvira za sprovođenje aukcija za obnovljive izvore energije, u skladu sa smernicama o državnoj pomoći.
U okviru daljeg usaglašavanja sa pravnim tekovinama EU i napora za povećanje udela obnovljivih izvora energije u proizvodnji struje, Ministarstvo rudarstva i energetike je početkom 2021. godine pokrenulo izradu novog Zakona o obnovljivim izvorima energije. Nacrt tog zakona predviđa oba mehanizma podrške kao aukcije, uz Agenciju za energetiku kao nadležno telo koje će doneti metodologiju za utvrđivanje parametara za tarife.
Podrška PLAC III projekta odnosila se na pomoć Agenciji u izradi metodologija za obe vrste podrške (tržišne premije i tarife za dostavu energije). Na radionici održanoj 7. oktobra 2021, projektni ekspert Aleksander Dedinec predstavio je primere dobrih evropskih praksi, pregled tržišta u regionu kao i nacrt metodologija za utvrđivanje početne cene za nadmetanje za oba vida podrške. Predstavio je metodologije u slučaju obnovljivih izvora energije ali i u slučaju kombinovane proizvodnje toplotne i električne energije (CHP), predviđene Zakonom o energetskoj efikasnosti. Osnovna ideja je da se investitorima omoguće garancije da će u određenom vremenskom periodu povratiti svoju investiciju i da se oni ohrabre da investiraju u CHP. U okviru projektnog rada, kako je rekao Dedinec, svima u Srbiji koji imaju energetsku dozvolu poslat je upitnik čiji podaci daju osnovu za određivanje tarifa.
Radionici su prisustvovali predstavnici Agencije za energetiku.
Relevantno EU zakonodavstvo:
- Direktiva 2018/2001/EU o promociji korišćenja energije iz obnovljivih izvora
Foto galerija
Najnovije
Obaveštenje
9. april 2024.
Objavljena četvrta projektna brošura
29. mart 2024.
Održan poslednji sastanak Upravnog odbora projekta
28. mart 2024.
Pregovaračka poglavlja
- Poglavlje 1: Slobodno kretanje roba
- Poglavlje 3: Pravo poslovnog nastanjivanja i sloboda pružanja usluga
- Poglavlje 8: Konkurencija
- Poglavlje 9: Finansijske usluge
- Poglavlje 10: Informaciono društvo i mediji
- Poglavlje 11: Poljoprivreda i ruralni razvoj
- Poglavlje 12: Bezbednost hrane, veterinarska i fitosanitarna politika
- Poglavlje 13: Ribarstvo
- Poglavlje 15: Energetika
- Poglavlje 16: Porezi
- Poglavlje 27: Životna sredina
- Poglavlje 28: Zaštita potrošača i zaštita zdravlja
- Poglavlje 32: Finansijski nadzor
- Poglavlje 33: Finansijske i budžetske odredbe