Ka punoj harmonizaciji zakonodavstva o poštanskim uslugama
PLAC III projekat pružio je podršku Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija u harmonizaciji zakonodavstva o poštanskim uslugama. Podrška je uključila i izradu nacrta nacionalne strategije poštanskih usluga za period do 2024. godine, a na završnoj radionici predstavljeni su rezultati ekspertske analize kojom se zaokružuje proces harmonizacije u ovoj podoblasti pregovaračkog poglavlja 3.
Zakon o poštanskim uslugama koji je stupio na snagu u novembru 2019. godine usklađen je sa relevantnim pravnim tekovinama EU – Poštanskom direktivom 97/67/EC, Direktivom 2002/39 o daljem otvaranju tržišta poštanskih usluga, kao i sa najvećim brojem odredbi takozvane Treće poštanske direktive 2008/06/EC. Doneto je i 16 podzakonskih akata, i to periodu od godinu dana nakon usvajanja Zakona.
Preporuke za usklađivanje zakonodavstva sa Uredbom 2018/664 o uslugama prekogranične dostave paketa, kao i sa horizontalnim zakonodavstvom koje reguliše nepoštanske propise predstavljene su na radionici održanoj 21. decembra 2021. godine.
Kako je rekla projektna ekspertkinja Estera Rakić, među 16 podzakonskih akata veliki broj njih se prepliće. Analizom je utvrđeno da bi bilo moguće da se ti podzakonski akti reše izmenom zakona i predloženo je objedinjavanje nekih od njih, čime bi se broj akata sveo na 10.
Među predlozima za usklađivanje sa Direktivom o uslugama prekogranične dostave paketa je definisanje poštanske usluge kao usluge koja se odnosi na “pošiljke u unutrašnjem i međunarodnom saobraćaju”, kao i uvođenje pojma “digitalno kućno sanduče”, odnosno “e box”, gde je dostava moguća uz prethodnu saglasnost primaoca pošiljke. Pri tome pružalac poštanskih usluga mora da osigura poverljivost ličnih podataka u skladu sa posebnim zakonom kojim se uređuje zaštita ličnih podataka, odnosno Uredbom GDPR koja se primenjuje u celoj EU. Takođe se predlaže rešenje po kome korisnik može da eventualnu reklamaciju preda komisiji za zaštitu potrošača.
U odnosu na horizontalnu regulativu koja ima uticaja na obavljanje poštanskih usluga, analiziran je Zakon o poštanskim uslugama u odnosu na “nepoštanske propise” koji se odnose na državnu pomoć, opasnu robu u poštanskim pošiljkama, zaštitu potrošača, održivi razvoj. Posebno je ukazano na takozvanu eiDAS uredbu (Uredba 910/2014) o elektronskoj identifikacii i uslugama poverenja za elektronske transakcije koja pruža pravnu osnovu za elektronsku identifikacuju korisnika naa daljinu u državama članicama Unije.
U oblasti državne pomoći, kako je rekla Rakić, dodeljivanje državne pomoći javnim poštanskim operaterima je uobičajena praksa u zemljama EU, ali ona mora biti programirana i to obično na period od pet do 10 godina.
Radionici su prisustvovali predstavnici resornog Ministarstva i Republičke agencije za telekomunikacije (RATEL).
Relevantno EU zakonodavstvo:
- Direktiva 97/67/EC (Poštanska direktiva)
- Direktiva 2002/39/EC (o daljem otvaranju tržišta poštanskih usluga)
- Direktiva 2008/06/EC (Treća poštanska direktiva)
- Uredba 2018/664 o uslugama prekogranične dostave paketa
Najnovije
Obaveštenje
9. april 2024.
Objavljena četvrta projektna brošura
29. mart 2024.
Održan poslednji sastanak Upravnog odbora projekta
28. mart 2024.
Pregovaračka poglavlja
- Poglavlje 1: Slobodno kretanje roba
- Poglavlje 3: Pravo poslovnog nastanjivanja i sloboda pružanja usluga
- Poglavlje 8: Konkurencija
- Poglavlje 9: Finansijske usluge
- Poglavlje 10: Informaciono društvo i mediji
- Poglavlje 11: Poljoprivreda i ruralni razvoj
- Poglavlje 12: Bezbednost hrane, veterinarska i fitosanitarna politika
- Poglavlje 13: Ribarstvo
- Poglavlje 15: Energetika
- Poglavlje 16: Porezi
- Poglavlje 27: Životna sredina
- Poglavlje 28: Zaštita potrošača i zaštita zdravlja
- Poglavlje 32: Finansijski nadzor
- Poglavlje 33: Finansijske i budžetske odredbe