Poglavlje 33: Finansijske i budžetske odredbe
Teme poglavlja i pregovora
Ovo poglavlje obuhvata pravila koja se odnose na finansijska sredstva neophodna za finansiranje budžeta EU („sopstvena sredstva“). Budžetska sredstva EU prikupljaju se iz tri osnovne vrste prihoda: tradicionalnih sopstvenih (prihodi od carina, uključujući i carine na poljoprivredne proizvode i dažbine na šećer); sopstvenih sredstava po osnovu poreza na dodatu vrednost i sopstvenih sredstava iz uplata država članica na osnovu bruto nacionalnog dohotka. Zemlje članice moraju da imaju odgovarajući administrativni kapacitet da adekvatno koordinišu i obezbede tačan budžet, prikupljanje, isplatu i kontrolu sopstvenih sredstava. Pravne tekovine u ovoj oblasti su direktno obavezujuće i ne zahtevaju prenošenje u nacionalno zakonodavstvo. Međutim, potrebno je preduzeti sve neophodne korake kako bi se obezbedila puna i pravilna primena pravila o sopstvenim sredstvima od trenutka pristupanja.
Uplate sopstvenih sredstava država članica na osnovu bruto nacionalnog dohotka su najvažniji izvor prihoda Evropske unije i u znatnoj meri su direktno povezane sa ekonomskom snagom pojedinih država članica. Godišnji budžet se planira u okviru Finansijske perspektive, koja čini višegodišnji finansijki okvir za budžetske prioritete tokom srednjoročnog perioda i ona se pre svega bavi rashodnom stranom budžeta, odnosno programima koji se finansiraju iz zajedničkog budžeta Evropske unije.
Institucije koje učestvuju u Pregovaračkoj grupi za finansijske i budžetske odredbe
Predsednik, zamenik predsednika, sekretar i zamenik sekretara Pregovaračke grupe za finansijska i budžetska pitanja imenuju se iz Ministarstva finansija.
Članovi Pregovaračke grupe su predstavnici sledećih organa i organizacija: Narodne banke Srbije, Ministarstva privrede, Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, Republičkog zavoda za statistiku, Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo i Ministarstva za evropske integracije.
Koja je korist i rezultat za Srbiju?
Od pristupanja EU, država članica uplaćuje potrebne doprinose u zajednički budžet EU, tako da je u mogućnosti da u određenom iznosu koristi sredstva iz odgovarajućih fondova EU. Sprovođenje pravnih tekovina EU u ovoj oblasti podrazumeva da država članica raspolaže administrativnim kapacitetom koji će biti u mogućnosti da na pouzdan i propisan način obavlja delatnosti u vezi sa određivanjem i stavljanjem na raspolaganje finansijskog doprinosa zemlje članice budžetu EU.
Eksplanatorni skrining za poglavlje 33 održan je 27. januara 2015. godine.
Bilateralni skrining za poglavlje 33 održan je 24. marta 2015. godine.
Poglavlje 33 otvoreno je na Međuvladinoj konferenciji između Srbije i EU održanoj u Briselu, 25. juna 2018. godine.
Pregovaračka poglavlja
- Poglavlje 3: Pravo poslovnog nastanjivanja i sloboda pružanja usluga
- Poglavlje 8: Konkurencija
- Poglavlje 9: Finansijske usluge
- Poglavlje 12: Bezbednost hrane, veterinarska i fitosanitarna politika
- Poglavlje 15: Energetika
- Poglavlje 16: Oporezivanje
- Poglavlje 17: Ekonomska i monetarna politika
- Poglavlje 27: Životna sredina
- Poglavlje 28: Zaštita potrošača i zaštita zdravlja
- Poglavlje 32: Finansijski nadzor
- Poglavlje 33: Finansijske i budžetske odredbe