Putujući Festival evropskog filma (FEF) koji je otpočeo svoj život tokom Meseca Evrope, maja 2018. sada nastavlja svoje putovanje po gradovima Srbije. 24. septembra FEF je imao svoju  premijeru u Požarevcu (Radio kafe, 24. septembar – 4. oktobar), a zatim se za vikend seli u  Novi Sad (Eđšeg, 29-30. septembar), a potom i u Zaječar (Prostor za POMAK, 1-5. oktobar), Niš (NKC, 8-12. oktobar) i Užice (GKC, 1-8. novembar). Ulaz na sve projekcije je slobodan.

Evropska unija proglasila je 2018. godinu Evropskom godinom kulturnog nasleđa, te se ovogodišnji festival održava u tom duhu, pod motom „Naše nasleđe: gde prošlost susreće budućnost”, s idejom da se posetioci podstaknu na otkrivanje i istraživanje evropske kulturne baštine, kroz filmsku umetnost.

Festival evropskog filma organizuju Delegacija Evropske unije u Srbiji i EU info centar u saradnji sa Mrežom kulturnih centara zemalja Evropske unije (EUNIC).

PROGRAM FESTIVALA EVROPSKOG FILMA U PROSTORU ZA POMAK

Ponedeljak, 1. oktobar

18h SVETLO
(Mademoiselle Paradis, Austrija, 2017, 97 min) DRAMA
Režija: Barbara Albert

Beč, 1777. Maria Theresia (“Resi”) Paradis, 18 godina, je slepa pijanistkinja izuzetnog talenta. Resi je izgubila vid bukvalno preko noći kada je imala tri godine. Nakon nebrojenih neuspelih medicinskih eksperimenata, njeni preterano brižni roditelji traže kontroverznog “doktora čudotvorca” Franza Antona Mesmera, kao poslednju nadu za izlečenje. Doktoru Mesmeru bi šansa da uspešno izleči mladu devojku mogla doneti slavu i bogatstvo. Resi se seli na imanje doktora i njegove supruge, gde u društvu drugih pacijenata prvi put iskusi ličnu slobodu. Čini se da Mesmerov tretman skoro odmah daje rezultate. Međutim, Resi uskoro primećuje da što joj se vid više vraća, njena muzička virtuoznost sve više opada. Ona postaje svesna da cena povratka u društvo onih koji vide može biti previsoka ukoliko podrazumeva gubitak njenog unutrašnjeg sveta muzike.

20h Kratki filmovi BAFTA 2017
(BAFTA, Velika Britanija, 2017, 98 min)

Pogledajte osam kratkih filmova i animacija nominovanih u British Short Film i British Short Animation na filmskim nagradama EE British Academy Film Awards.

Utorak, 2. oktobar

18h NIJEDAN SISTEM NIJE SIGURAN
(Who Am I – kein System ist sicher, Nemačka, 2017, 106 min) TRILER
Režija: Baran bo Odar

Za svoju okolinu stidljivi Benjamin je niko i ništa, zbog čega se često povlači u dubine interneta. Tamo on može da bude šta god želi i niko ne zna ko se krije iza njegovog pseudonima. Digitalni maskenbal Benjaminu ne pada teško, on je vrhunski haker. U harizmatičnom Maksu on nalazi istomišljenika. Zajedno sa temperamentnim Stefanom i paranoidnim Paulom osnivaju hakersku grupu “CLAY” (skraćenica za “Clowns Laughing @ You”). U međuvremenu se u realnom životu jedna žena, atraktivna Mari, interesuje za Benjamina, tako da se on po prvi put oseća važnim. Međutim, hakerska zabava se iznenada pretvara u zbilju onog trenutka kada Savezna kriminalistička služba (BKA) i Europol pokreću istražne radnje protiv CLAY-a. U samom vrhu: stručnjakinja za sajber kriminal Hana Lindberg …

20h TONIO
(Holandija, 2016, 100 min) DRAMA
Režija: Paula van der Oest

Nakon pogibije 21-godišnjeg studenta Tonija u saobraćajnoj nesreći, njegovi roditelji pisci suočavaju se sa tugom i žaljenjem jer trpe agoniju gubljenja svog jedinog deteta. Tragičan događaj drastičnio menja njihov život. A.F. Th. van der Heijden zasnovao je svoj roman TONIO (de Bezige Bij) na tragičnoj nesreći koja je uzela život njegovom jedinom sinu. Knjiga je osvojila nagradu Libris i NS Publieksprijs (javna nagrada), a njen autor prestižnu nagradu P.C. Hooft Award. Preko 200.000 primeraka knjige je prodato do danas.

Sreda, 3. oktobar

18h TRAMPOLIN
(Trampoline, Hrvatska, 2016, 82 min) DRAMA
Režija: Katarina Zrinka Matijević

Dugometražni igrani prvenac Katarine Zrinke Matijević film je o ljubavi, ali ne i ljubavni film. U njegovom je fokusu lice i naličje odnosa između majke i kćeri zarobljenih u ciklusu nasilja. Premijerno je prikazan na Pulskom filmskom festivalu gde je Tena Nemet Brankov za ulogu Nike osvojila nagradu za najbolju sporednu žensku ulogu. Plava trampolina. Plavo nebo nad gradom. To je to mesto! Stecište u kome se dotiču meandri naših priča. Sedmogodišnja Lina, bežeći od majke, susreće tinejdžerku Niku i četrdesetogodišnju Nikolinu. U njima se kao u ogledalu vidi Linina moguća budućnost. Deleći sličnu sudbinu, tri junakinje menjaju svoje živote i raskrinkavaju tajnu o bolnim rascepima unutar vlastitih porodica.

20h UPAD KOD BERGMANA
(Traspassing Bergman, Švedska, 2013, 107 min) DOKUMENTARISTIČKI
Režija: Jane Magnusson, Hynek Pallas

Grupa poznatih međunarodnih filmskih producenta, među kojima su Michael Haneke, Clair Denis, and Alejandro González Iñárritu istražuju osamljenu kuću koju je izgradio poznati švedski režiser Ingmar Bergman na ostrvu Faro na Baltičkom moru, dok razmišljaju o njegovom bogatom filmskom nasleđu, posećujući obližnje lokacije viđene u mnogim njegovim filmovima. Dodatni intervjui sa ljudima kao što su Martin Scorsese, Lars von Trier, Wes Anderson, Ang Lee, Zhang Yimou, Woody Allen, Francis Ford Coppola, Takeshi Kitano, Robert De Niro, nude dokaz o Bergmanovoj bogatoj viziji i trajnom uticaju na filmski svet.

Petak, 5. oktobar

18h DOK NE GLEDAŠ
(When You Look Away, Danska, 2017, 80 min) DOKUMENTARISTIČKI
Režija: Phie Ambo

Dokumentarac ispituje predmet svesti u smislu kvantne fizike u bliskoj saradnji sa naučnicima na Niels Bohr institutu. Narativni oblik filma daje publici priliku da prate proces u kome rezultati nisu predstavljeni ranije, a pokreće niz osnovnih naučnih pitanja: šta ako osnovni uzročni odnosi u svetu ne funkcionišu kao što mislimo da oni rade? Da li treba da razumemo odnos između naše svesti i fizičkog sveta na potpuno novi način? Šta se dešava na granici nauke, gde se sukobljavaju prihvaćene istine i divlje teorije? Može li novi način razumevanja naše ljudske svesti doći sa potpuno neočekivanog mesta?

20h SONAR
(Sonar, Belgija, 2017, 106 min) DRAMA
Režija: Jean-Philippe Martin

Trideset četvorogodišnji inženjer zvuka, Tomas, živi uravnoteženim životom, razastrt između radova za radio, bendova za koje snima i muzičkih minijatura koje bi i sam želeo da izvede. Vreme često provodi zaključan u svom studiju, i više voli da bude okružen muzikom, zvucima nego ljudima. Fred, njegov alter ego, optužuje ga za njegovu autoizolaciju i usamljenički život. Tomas ima površan odnos sa svojom majkom, retko je posećuje i nakon jedne od njegovih retkih poseta rodnom, provincijskom mestu on snimajući buku na autoputu upoznaje Aminu, 22-godišnju mladu devojku iz Magreba. Amina ima problema sa šefom, usled čega veruje da je u opasnosti, navodeći Tomasa da se umeša i primi je na prenoćište.